Foto's & Verslagen

Hier vind je de foto's en verslagen van mijn dagen met mijn team op het circuit. Op die manier probeer ik jou en mijn sponsors op de hoogte te houden van mijn vorderingen (als ik die maak, hahahahha)

Zaterdag 19 april 2025

De eerste dag van mijn trainingen, die er toe moeten leiden dat ik in augustus mijn race-licentie haal

Een motor die er als nieuw uitziet, een eigen monteur, een tent als "werkplaats" en de logo's van mijn sponsors op mijn motor. 
Het oogt allemaal wel een beetje erg professioneel. Sander en ik (Sander is een maatje van mij uit Velp die ook af en toe traint) rijden die dag onze trainingen tussen het wedstrijdprogramma van het IDC door (International Dutch Championship). Ik voel mij als amateur best wel "opgelaten" met de professionele uitstraling van mijn team en als beginner tussen de echte toppers van Nederland.

De dag verloopt geweldig. maar het is wennen voor de eerste keer op een echte racemotor. Wat een felheid, wat een remmen en wat een acceleratie. Ondanks dat het allemaal nieuw is, slaag ik er in om met 2.08.76 de 4e tijd van de dag te rijden. Zelf vind ik het nog wat teleurstellend, want vorig jaar reed ik op mijn straatmotor al een keer een tijd van 2.02.34. Maar de gang zit er in en Yorick zegt:  
"Dit is best goed. De volgende keer zal het al een stuk harder gaan. Eerst maar eens wennen aan het karakter van je motor"

Dank aan iedereen die is komen kijken (Elles, Oma, Heroen, Rianne, Rob en iedereen die ik nu vergeet).

Zondag 27 april 2025

Mijn 2e training, nu  zonder Yorick mijn monteur en coach

Mijn 2e training op Assen is niet bij het CRT maar bij "RaceCracks". Het is een vrije training zonder instructeur, die bestaat uit 4 sessies van 20 minuten. Eén minder dus dan vorige week. Yorick, mijn monteur en coach is er niet bij. Ik mis zijn technisch inzicht en zijn coaching, maar gelukkig word ik van alle kanten geholpen. Ik deel voor het eerst een PIT-box met 4 anderen en de sfeer onderling is geweldig. Iedereen geeft elkaar tips en staat direct voor je klaar als je iets nodig hebt of iets wilt weten. Ook "mijn publiek" is erg behulpzaam. Motor warmdraaien, bandenwarmers er op, bandenwarmers er af, bandenspanning controleren, benzine halen, tank vullen, niks is hun te gek!

Er is overigens aardig wat publiek, collega's van mijn werk, vrienden en familie. Super leuk!, Dank je wel allemaal.

Mijn eerste sessie gaat voor mijn gevoel als een dolle. Ik start in de laatste groep (je rijdt met meerdere groepen op de baan). Het voelt gelijk goed en ik begin steeds meer van mijn motor en het karakter van de Honda te begrijpen. Al na ongeveer 2 rondes gaat het paarse bord "60%" aan. We mogen niet meer voluit rijden. Er is ergens iemand van zijn motor gekukeld. Gelukkig niks ernstigs en we kunnen na een paar minuten  weer door. Na ongeveer 4 rondes heb ik zo'n beetje iedereen ingehaald en rij ik aan de kop van het veld. Wat een heerlijk gevoel. Wat een snelheid 272 km/u op de achterkant van het circuit.

in de 2e sessie gaat het, zo mogelijk, nog wat harder en ondanks een rode vlag na 3 rondes, krijg ik na de sessie van de organisatie te horen, dat ze willen dat ik in een snellere groep ga rijden. Ze vertellen mij dat ik 2.04,28 gereden heb. 5 seconden sneller dan vorige week en de snelste tijd van de dag van onze groep. Ik kies er voor om het niet te doen. Rustig aan en mijn verstand gebruiken. Eerst maar nog meer wennen en leren. 

In de 3e sessie maak ik, met 160 km/u, bijna een schuiver. Ik voel mijn achterband wegglijden. Waarschijnlijk een te grote hellingshoek en te vroeg op het gas. Iedereen zegt achteraf; "Dat is normaal, niks aan de hand". Ik besluit verstandig te zijn en even een keer door de PIT-straat te rijden om op adem te komen en mijn hartslag weer onder controle te krijgen. in de 4e sessie ben ik moe of zeg maar "uitgerafeld" en ik besluit na 4 rondes te stoppen. Echte risico's zijn voor "gekken" en daar wil ik niet graag bij horen. Op naar de volgende training op 17, 19 en 20 mei en op naar de 2 minuten grens.

Zaterdag 17 mei 2025

Mijn 3e training, mijn vriend Jeroen is mee en helpt mij met alles

Vandaag heb ik mijn 3e training. Dit keer weer bij het CRT. Vandaag rijdt de Nederlandse top in de IDC klassen en wij rijden tussendoor onze trainingen.

In de ochtend trainen we 3x met een instructeur (Alex). In de middag is het vrij trainen en probeer ik te werken aan "constant rijden". Er is veel "verkeer" op de baan maar het lukt mij om vrijwel alle rondes onder de 2.02 te rijden en ik tik 2x de 2 minuten grens aan met rondes net iets boven de 2 minuten. Dat stemt mij tevreden, want 1 ronde snel rijden is 1 ding, maar constante rondetijden rijden is straks voor wedstrijden net zo belangrijk. Ik ben tevreden. Op naar mijn trainingen van 19 en 20 mei bij Racecracks. Daar ga ik serieus proberen onder de 2 minuten te duiken. Ik heb het gevoel dat mij dat gaat lukken.

Maandag 19 mei 2025

Snelle rondes, constante rondetijden alles staat in dat teken. Ook voor de eerste keer 2 dagen achter elkaar trainen. 10 sessies in 2 dagen. Als ik mij om 7.30 uur op het circuit aanmeld, wordt mij direct verteld dat ik gepromoveerd ben naar 3A, de op één na snelste groep. Vooraf lijkt het mij zwaar, maar ik merk al snel dat ik veel geleerd heb in mijn eerste trainingsdagen. In mijn 2e sessie lukt het mij  om 1.59.8 te rijden. Onder de 2 minuten en dat was mijn doel voor vandaag. De rest van de dag rij ik constant 2.00 - 2.01. Ik ben tevreden! Op naar nog snellere tijden en constante rondetijden onder de 2 minuten!

 

Dinsdag 20 mei 2025 

 

Op dinsdag gaat het nog beter. Met de tips van Yorick zoek ik naar de juiste rempunten, waar ik de bochten beter kan aansnijden, de apex beter kan raken en waar ik eerder op het gas kan gaan. ik heb er vertrouwen in!

 

Mijn eerste sessie van de dag rijd ik weer in groep 3A. Mijn coach en monteur Yorick rijdt vandaag ook, alleen hij rijdt na mij in groep 4, de snelste groep. Ook niet zo gek met een tijd van 1.53.10 in zijn eerste sessie. Ik rij in mijn eerste sessie wederom onder de 2 minuten. 1.59.20 en ik ben weer wat sneller dan gisteren. Ik wordt door de organisatie verzocht om mij te gaan melden in groep 4 bij de echte snelle mannen. 
Ik vind dat zelf eigenlijk nog te vroeg, maar zij weten mij er van te overtuigen, dat groep 4 echt beter is voor mij en dat ik daar meer vorderingen zal maken. En............ ze hebben gelijk.
In de 2e sessie rijd ik 1.57.90 een tijd waar ik een paar weken geleden nog niet van kon dromen. Na de lunch zijn er nog 3 sessies en Yorick neemt het circuit nog een keer met mij door. In de 3e sessie rij ik geen nieuw persoonlijk record maar wel bijna alle ronden onder de 2 minuten. De 2 minuten grens lijkt nu echt definitief geslecht. In de 4e sessie rij ik 1.56.20 en ik wordt geadviseerd om op slicks te gaan rijden. 
Ik laat op het circuit slicks monteren en ben nerveus voor de 5e sessie. Voor het eerst in mijn leven op slicks. De 5e sessie gaat nog harder; 1.56.00. Nog belangrijker de meeste rondes in die sessie rijdt ik onder de 1.59.00. Volgende keer ga ik er voor, op naar een 1.55.00.

©Auteursrecht. Alle rechten voorbehouden.

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.